Filmy

5 najcieplejszych wizualnie, nostalgicznych filmów, jakie kiedykolwiek powstały

Zobaczcie jedne z najcieplejszych filmów wszech czasów i dowiedzcie się, co sprawia, że są tak jasne i urzekające wizualnie.
Kiedy myślimy o ciepłych filmach, od razu przychodzi mi na myśl sekwencja montażowa z filmu Spike'a Lee "Zrób to, co należy". W serii ujęć Lee wykorzystuje każdą sztuczkę filmową w swoim arsenale, aby poinformować widzów, że znajdujemy się na jasnych, gorących, tętniących życiem ulicach Nowego Jorku. Nagłówki gazet ogłaszają, że jest to najgorętszy dzień w roku, pikantna muzyka rozbrzmiewa w uszach, a Ty czujesz wizualną falę ulgi, gdy bohaterowie otwierają hydrant przeciwpożarowy, aby pomóc im się ochłodzić.
I choć wiele elementów tej słynnej sceny pochodzi z reżyserii, ścieżki dźwiękowej, postaci i akcji, istnieje jeszcze więcej sposobów dostępnych dla filmowców i operatorów, aby wizualnie stworzyć ciepło na ekranie. Przyjrzyjmy się pięciu najcieplejszym wizualnie filmom, jakie kiedykolwiek nakręcono, i sprawdźmy, w jaki sposób twórcy potrafili oświetlić, wykadrować i namalować te obrazy tak, by emanowały jasnością, słońcem i ciepłem.
________________________________________


1. Her
 Spike Jonze tworzy wizualne ciepło w filmie Her, wykorzystując jasne lokacje oraz korekcję barwną i gradację. Image via Warner Bros.
Na początku listy znajduje się hybrydowy film sci-fi/rom-com Her, napisany i wyreżyserowany przez Spike'a Jonze'a i nakręcony przez autora zdjęć Hoyte'a van Hoytemę. Choć film ten znany jest przede wszystkim z doskonałej gry głównego aktora Joaquina Phoenixa i głosu jego cyfrowej miłości Scarlett Johansson, to wspaniale wykorzystuje kolory i ciepło, opowiadając historię, która jest zaskakująco prawdziwa i chwytająca za serce - a może nawet nieco dziwna i zbyt piękna, by mogła być prawdziwa.
Aby uzyskać ten szczególny, ciepły wygląd, Hoytema wykorzystuje cały wachlarz narzędzi operatorskich, w tym swoje charakterystyczne zamiłowanie do płytkiej głębi ostrości. Jednak, jak można zobaczyć w szczegółowym opisie zdjęć (poniżej) przygotowanym przez Cinematography Database Fan na YouTube, ciepło "Her" tak naprawdę pochodzi z niezliczonych elementów, w tym oświetlenia, lokalizacji, rekwizytów oraz (oczywiście) korekcji barwnej i stopniowania.
________________________________________


2. Do The Right Thing
 Dzięki jaskrawym kolorom i szerokim kątom Spike Lee pozwala, by sceneria i postacie opowiedziały wizualną historię gorącego, letniego dnia w Nowym Jorku. Image via Universal.
Jak wyznałem na początku, trzewny żar filmu Spike'a Lee "Do Rzeczy" może być jednym z najlepszych podręcznikowych przykładów wizualnego ciepła w kinie. Lee nie działa jednak sam, bo wiele ciepła i kompozycji zawdzięcza autorowi zdjęć Ernestowi Dickersonowi i jego pracy za kamerą.
Dickerson i Lee w kreatywny sposób wykorzystują techniki i środki kadrowania, by stworzyć świat ogarnięty dusznym upałem. Dzięki zastosowaniu zbliżeń i obiektywów szerokokątnych można dosłownie zobaczyć krople potu spływające po twarzy każdej z postaci, gdy jasne promienie słoneczne padają na dachy i chodniki, tworząc ostre cienie. Oto podział na to, jak "Do the Right Thing" kontynuuje wizualne i narracyjne podkręcanie temperatury.
________________________________________

klisza
3. Moonrise Kingdom

 Nowicjuszka Kara Hayward w roli Suzy w ciepłych pastelach "Moonrise Kingdom" Wesa Andersona. Film zrealizowany przez Focus Features.
Moonrise Kingdom Wesa Andersona to prawdopodobnie jeden z najlepszych współczesnych przykładów filmowego ciepła. To kolejny pastelowy hołd złożony prostszym, cieplejszym i bardziej nostalgicznym czasom. Jak w wielu filmach Andersona, jego paleta barw jest specyficzna i tworzy wizualny gobelin. Jest to typowe dla wrażliwości Andersona, a także wyjątkowe dla tej konkretnej scenerii i historii.
Podczas gdy zdjęcia autorstwa wieloletniego współpracownika Andersona, Roberta Yeomana, są typową mieszanką symetrycznego kadrowania i klasycznych ruchów kamery, scenografia, rekwizyty i scenografia są kluczowe dla stworzenia tak ciepłego wyglądu i filmu. Od harcerskich mundurów w kolorze khaki po dominację zamglonych żółtych świateł w pomieszczeniach, film tworzy ciepło po prostu dzięki starannie dobranym rekwizytom i projektowi. Montaż i gradacja również wzmacniają to ciepło.
________________________________________


4. Le Bonheur
 Piękny przykład malowniczych i ciepłych zdjęć z klasyka francuskiej Nowej Fali Agnès Vardy, Le Bonheur. Zdjęcie wykonane przez Sony.
Przechodząc od współczesności do klasyki, ważne jest, by oddać zasługi tam, gdzie są one należne. Bez pionierów filmowych, takich jak Agnès Varda, torujących drogę kinowemu ciepłu i realizmowi, nie mielibyśmy dziś takich filmów jak Moonrise Kingdom czy Her. Jednym z najsłynniejszych przykładów charakterystycznego wyglądu i palety barw Vardy jest jej przełomowy dla francuskiej Nowej Fali film Le Bonheur.
Jak można zobaczyć w poniższym zwiastunie, Le Bonheur jest fascynującym przewrotem wielu tematów, które przedstawia za pomocą ciepłych kolorów, jasnych plenerów i kochającej się rodziny. Nie zdradzając żadnych spoilerów, zdjęcia autorstwa współpracowników Vardy, Claude'a Beausoleila i Jeana Rabiera, stają się częścią fabuły, a ciepłe obrazy i malownicze kwiaty nabierają nowego znaczenia w miarę rozwoju filmu.
________________________________________


5. Dni nieba
Okrzyknięte jednym z najlepiej nakręconych filmów wszechczasów, "Dni w niebie" tworzą ciepłą atmosferę dzięki zdjęciom o magicznej godzinie. Zdjęcia pochodzą z wytwórni Paramount.
Wreszcie, jeden z najbardziej oszałamiających wizualnie filmów wszech czasów, Dni niebios to wizualny list miłosny Terrence'a Malicka do ciepłych kolorów i niekończących się zachodów słońca. Uznawany za jeden z najlepiej nakręconych filmów wszech czasów, Malick - wraz z autorami zdjęć Néstorem Almendrosem i Haskellem Wexlerem - maluje malowniczy obraz rolniczego życia przełomu wieków w teksańskim Panhandle.
Niewątpliwie jest tu kilka fenomenalnych scen, w których zdjęcia tworzą mroczne noce i biblijne piekiełka. Jednak większa część filmu słynie z tego, że Malick zdecydował się nakręcić tak wiele scen i sekwencji o zmierzchu.
Efektem tego jest cały film pokryty ciepłymi, bezcieniowymi barwami godziny magicznej. Jest to również doskonała inspiracja dla każdego filmowca, który szuka inspiracji i przykładów na to, jak potężna może być pora dnia i słońce, by pomóc w tworzeniu ciepła, nadając projektom słoneczny blask.

 

Zobacz również