Blog

Coraz więcej filmów oglądamy na małym ekranie

Popularność treści wideo w Internecie rośnie w postępie geometrycznym. Wideo stanowi 45% ruchu w sieci, a sam YouTube - 30%. - Podkreślają przedstawiciele T-Mobile. Blisko 60% widzów konsumuje te treści na urządzeniach mobilnych. Rosnąca popularność wideo to wyzwanie dla operatorów komórkowych. T-Mobile odpowiada na to swoją ofertą wideo Supernet. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownicy nie muszą martwić się o transfer danych podczas streamingu w popularnych serwisach wideo.

- Obserwujemy bardzo dynamiczny wzrost popularności treści wideo. Dziś generuje on prawie 45% naszego ruchu w sieci, a YouTube odpowiada za 30%. Liczby te będą znacznie rosły. Przewidujemy, że do 2020 roku 75 proc. ruchu w naszej sieci będzie generował kontent wideo - podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Thomas Lips, członek zarządu i dyrektor ds. technologii i innowacji w T-Mobile Polska.

Eksperci szacują, że w ciągu tego roku urządzenia mobilne będą odpowiadać za trzy czwarte całego ruchu w Internecie. Dla większości internautów smartfon jest pierwszym urządzeniem, które łączy się z siecią. Coraz częściej telefon jest tylko platformą do konsumpcji treści wideo. Już teraz użytkownicy oglądają trzy razy więcej wideo na urządzeniach mobilnych niż na komputerach stacjonarnych.

- Bardzo łatwo jest przewidzieć przyszłość segmentu wideo. Wystarczy spojrzeć na młode pokolenie. Obecnie młodzi ludzie oglądają więcej takich treści na smartfonach niż w telewizji. Pewnego dnia, i to już niedługo, smartfony staną się najpopularniejszą platformą do konsumpcji treści wideo. Przewyższą one nawet telewizję" - mówi Frederic Perron, Członek Zarządu i Dyrektor Rynku Prywatnego T-Mobile Polska.

Trend ten potwierdzają również statystyki największego na świecie serwisu wideo. Użytkownicy YouTube oglądają łącznie prawie miliard godzin treści każdego dnia, z czego większość na urządzeniach mobilnych.

Co oglądać film

- Widzimy bardzo wysoką dynamikę wzrostu oglądalności wideo na platformie YouTube w Polsce, 60% rok do roku. Ponadto, 60% tego ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych, co de facto oznacza, że jesteśmy platformą mobilną. Wszystko, co robimy, jest przeznaczone przede wszystkim na urządzenia mobilne i mniejsze ekrany" - wyjaśnia Tomasz Czudowski, Head of B2B Marketing w YouTube Emerging Markets.

Ten trend będzie się utrzymywał, zwłaszcza, że dla najmłodszego pokolenia smartfon jest centrum świata. Z YouTube korzysta 4 mln osób w wieku 16-24 lat. To coś więcej niż tylko tradycyjna telewizja. Jednak rosnące zainteresowanie użytkowników treściami wideo stanowi poważne wyzwanie dla platform wideo.

- Aby poradzić sobie z takim wzrostem oglądalności wideo, potrzebujemy odpowiedniej infrastruktury. Tworzymy własne, ponieważ jako organizacja musimy dostarczać wideo do użytkownika w ciągu milisekund, aby zapewnić mu jak najlepsze wrażenia. Po drugiej stronie mamy operatorów, takich jak operatorzy telekomunikacyjni, którzy muszą pomóc i dostarczyć te treści aż do urządzenia końcowego" - wyjaśnia Czudowski.

Przedstawiciele T-Mobile podkreślają, że dynamicznie rosnąca popularność treści wideo to także duże wyzwanie dla operatorów. Tylko w ubiegłym roku ilość danych przesyłanych w technologii LTE przez klientów tej sieci wzrosła o ponad 200 proc. Wideo, wraz z aplikacjami społecznościowymi i komunikatorami internetowymi, odpowiada za połowę całego ruchu danych w sieci T-Mobile.

- Dlatego też rozbudowujemy naszą sieć. Już w 2017 roku podwoimy jej moce przerobowe. Jesteśmy gotowi na dynamiczny wzrost popularności treści wideo w naszej sieci - podkreśla Thomas Lips.

- Przede wszystkim musisz mieć najlepszą sieć, aby oferować klientom treści wideo w dobrej jakości. I mamy najlepszą sieć, co potwierdzają również osoby trzecie. Po drugie, potrzebujesz prostej oferty, która jest łatwa do zrozumienia dla klientów. Brak gwiazdek. To właśnie oferujemy. Myślę, że klientom się to spodoba" - mówi Frederic Perron.

Na rynek trafiła właśnie nowa oferta od T-Mobile Supernet Video. W jego ramach klienci sieci mogą korzystać z nielimitowanego streamingu popularnych serwisów wideo i VOD, takich jak YouTube, Netflix, TVP Sport, Showmax czy VOD.pl. W jakości DVD usługa kosztować będzie 5 zł, w jakości FULL HD (1080p) - 15 zł miesięcznie. W każdej chwili masz możliwość zmiany parametrów usługi lub zrezygnowania z niej.

Źródło: biznes.newseria.pl

Zobacz również