Ciekawostki

Sjesta - zdrowy odpoczynek czy banalne lenistwo?

Sjesta - zdrowy odpoczynek czy banalne lenistwo?

Ciekawe pomysły / Incredible Facts Drzemka w ciągu dnia w pewnym momencie dopadła każdego z nas, zwłaszcza po obfitym posiłku. Niektórzy jednak czują się orzeźwieni i odświeżeni, jakby na nowo odżyli, podczas gdy inni, wręcz przeciwnie, odczuwają ból głowy i zmęczenie. Czy istnieją jakieś zasady dotyczące dobrego snu, czy lepiej go unikać? Przeczytaj o tym w naszym artykule.


Nie musisz całkowicie rezygnować z południowych

drzemek

, ale musisz zachować pewną równowagę. Jeśli drzemka trwa dłużej niż czterdzieści minut w ciągu dnia, przechodzi w głęboką fazę, z której niełatwo się obudzić (wskazówki, jak łatwo się obudzić, znajdziesz tutaj). Fenomen snu" lub "odurzenie snem" nadal działa, dlatego jest to tak trudne.

Ważną rolę w tej kwestii odgrywa również pozycja głowy. Wybór niewygodnej poduszki lub pozycji do spania może spowodować ucisk wewnątrzczaszkowy, spowolnienie krążenia krwi, a w konsekwencji pojawienie się migreny. Staraj się osiągnąć jak najbardziej komfortowe warunki. Na przykład w niektórych biurach instaluje się nawet specjalne kapsuły - "power nap" - w których pracownicy mogą uzupełnić energię i zwiększyć swoją produktywność.



Pożądane jest, aby w pomieszczeniu, w którym zamierzamy się zdrzemnąć, powietrze było świeże i natlenione. Śpij przy otwartym oknie, włącz klimatyzację, a w zimne dni po prostu przewietrz pokój, żebyś nie zamarzł.

Tygodniowy rytm snu reguluje również jakość sjesty. W weekend większość ludzi lubi spać jak najdłużej, choć to nie do końca prawda. Pewien rytm nie powinien odbiegać od normy o więcej niż godzinę: na przykład, jeśli śpisz osiem godzin przez cały tydzień, przeznacz około dziewięciu godzin na sen w weekend. Wtedy będzie to korzystne.
Jest naukowo udowodnione, że sen jest uzupełniany w ciągu

dnia

, więc nie jest konieczne spanie kilka godzin z rzędu. Krótka drzemka w ciągu dnia, trwająca od dziesięciu do trzydziestu minut, poprawia funkcje poznawcze: zwiększa uwagę, wydajność i pamięć. Postaraj się mieć kontrolę: nastaw budzik i obudź się, nawet jeśli chcesz pozostać w świecie snów (jak niektórzy bohaterowie kultowych filmów). Lub wypić kawę, wtedy sen ustanie po około 25 minutach, gdy kofeina kopnie w. Pierwsze wrażenia po krótkiej sjeście mogą być niepokojące, ale potem odczujesz korzyści: nagły przypływ energii poprawi jakość reszty dnia.

Popołudniowe drzemki najlepiej robić dwa lub trzy razy w tygodniu, nie później niż do godziny 14.00, ponieważ eksperymenty wykazały, że taka opcja zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej serca. Po odpowiedniej sjeście następuje zauważalny wzrost nastroju i wigoru.



To, czy będziesz spać w ciągu dnia, zależy od Ciebie. Najważniejsze to pamiętać, że sjesta może nie tylko znacząco poprawić stan zdrowia, ale także dać niezapomniane sny. Autor: Alexandra Sedova Omów artykuł Powiedz znajomym: Subskrybuj magazyn:
  • Przeczytaj również
  • Komentarze






Zobacz również