Odkryj, co sprawia, że film lub program telewizyjny jest cytowalny

Przyjrzyjmy się, co dokładnie sprawia, że nasze ulubione filmy i programy telewizyjne są cytowalne i jak możesz sprawić, by Twoje projekty się wyróżniały.
Ostatnio na Twitterze rozgorzała dyskusja na temat tego, czy serial Mad Men jest cytowalny, czy nie. Jako fanka serialu, wydaje mi się głupie, że ktokolwiek mógłby sugerować, że jest inaczej. Nie dość, że postać Dona Drapera jest jednym z najlepiej napisanych i zagranych antybohaterów wszech czasów, to jeszcze dialogi w serialu zawsze były doskonale przedstawione.
Niezależnie jednak od tego, czy lubisz ten serial, czy nie, z pewnością masz swoje ulubione programy telewizyjne i filmy, które uwielbiasz cytować z rodziną, kolegami i przyjaciółmi filmowcami. Ale co sprawia, że te filmy i programy tak bardzo zapadają w pamięć? A dokładniej, co sprawia, że coś jest w ogóle "cytowalne"?
Zbadajmy fenomen cytowalności, aby przekonać się, jak pisanie, reżyseria i gra aktorska mogą pomóc w przekształceniu nudnych projektów w filmowe i telewizyjne klasyki.
Czy Mad Men jest cytowalny?
Wyemitowany po raz pierwszy latem 2007 roku dramat obyczajowy AMC, stworzony przez Matthew Weinera, odniósł natychmiastowy sukces krytyczny i komercyjny. Serial śledzi wewnętrzne funkcjonowanie fikcyjnej agencji reklamowej w Nowym Jorku, a jego gwiazdą jest Jon Hamm jako ikoniczny Don Draper. W serialu występują również wybitni aktorzy, w tym Elisabeth Moss, John Slattery, January Jones, Vincent Kartheiser i Christina Hendricks.
I choć serial rzeczywiście może być najlepiej zapamiętany ze względu na swoje kostiumy i scenografię, które pomogły stworzyć tak żywe i intymne spojrzenie na scenografię serialu z lat 60. ubiegłego wieku, wiele z sukcesu serialu zawdzięczamy jego scenariuszowi, reżyserii i występom.
Patrząc wyłącznie z perspektywy wyróżnień, serial był stałym ulubieńcem krytyków. W sumie zdobył szesnaście nagród Emmy i pięć Złotych Globów, w tym nagrody za reżyserię, aktorstwo, scenografię, a nawet za scenariusz. Jednak, podczas gdy show może nie miał żadnych podpisów catch phrases jak prostych sitcomów w przeszłości, to nie produkują wiele wspaniałych linii i cytatów, z których wiele Twitter był szybki do dostarczania w ostatniej debacie.
Co sprawia, że filmy i telewizja zapadają w pamięć?
Mimo to, niedawna debata na Twitterze otwiera interesującą dyskusję: Co dokładnie sprawia, że film lub program telewizyjny jest warty cytowania i zapamiętania? Dla wielu osób odpowiedź na to pytanie będzie subiektywna, w zależności od tego, jak oglądają i zapamiętują swoje ulubione programy i filmy. Jednak z pewnością istnieją trendy i techniki, które sprawiają, że niektóre filmy, programy, a także konkretne momenty i linie zapadają w pamięć.
Po prostu idąc od top 100 listy z American Film Institution, oto pięć najlepszych cytatów filmowych wszech czasów.
- "Frankly, my dear, I don't give a damn." Przeminęło z wiatrem.
- "Złożę mu ofertę nie do odrzucenia." Ojciec Chrzestny.
- "Nie rozumiesz! Mogłem mieć klasę. Mogłem być pretendentem. Mogłem być kimś, a nie włóczęgą, którym jestem." Na nabrzeżu.
- "Toto, mam wrażenie, że nie jesteśmy już w Kansas." Czarnoksiężnik z Oz.
- "Patrzę na ciebie, dzieciaku." Casablanca.
W związku z tym, kiedy myślimy o klasycznych tekstach i pamiętnych cytatach, zazwyczaj myślimy o filmach, zanim pomyślimy o programach telewizyjnych. Dzieje się tak dlatego, że większość najsłynniejszych momentów i cytatów pochodzi z kluczowych i kulminacyjnych scen filmu. Z czystej perspektywy czasu trwania, dwugodzinny film będzie miał większą bezwładność narracyjną niż dwudziestojedno- lub czterdziestodwuminutowy program telewizyjny.
Najczęściej cytowane programy i filmy
Pójdźmy więc o krok dalej i przyjrzyjmy się niektórym najbardziej kultowym liniom i cytatom z filmów i telewizji. Patrząc na oba media, można zauważyć pewne wspólne tematy. Z kilkoma wyjątkami, większość najbardziej cytowalnych programów telewizyjnych pochodzi z sitcomów i innych hybrydowych programów komediowych.
Natomiast, co ciekawe, większość najsłynniejszych cytatów filmowych pochodzi z dramatów i romansów. Rozróżnienie dla telewizji, przynajmniej, może polegać na tym, ile odcinków (i sezonów) wytrzymuje dany program. Programy telewizyjne mogą mieć tysiące godzin treści, a często posiadają możliwości syndykacji i powtórek. Wiele z tych linii catch phrase będzie miał wiele okazji, aby wejść do naszego popkulturowego słownika opartego na czystej ekspozycji.
Pisanie dialogów, które można cytować
Z perspektywy pisarskiej i filmowej, jak się zabrać za wymyślanie świetnych dialogów i zapadających w pamięć cytatów? Jak widać w powyższym eseju wideo z kanału YouTube The Closer Look, w dialogach chodzi przede wszystkim o cel. Szczególnie w telewizji i krótszych filmach, każda linijka naprawdę musi pomóc rozwinąć narrację w znaczący sposób.
Dialog, który służy bez celu jest zły dialog. Natomiast dialog, który posuwa fabułę do przodu w znaczący sposób jest dobrym dialogiem - i, częściej niż nie, całkiem zapadającym w pamięć.
Porady filmowe i reżyserskie
Ogólnie rzecz biorąc, tworzenie zapadających w pamięć dialogów w filmach i projektach telewizyjnych nie polega tylko na samych cytatach. Jest to związane z całym procesem tworzenia filmu. To prawda, że dobry cytat jest tylko tak dobry, jak jest napisany. Jednak wiele słynnych cytatów powstało w wyniku przeróbek i ad-libów dokonanych w ostatniej chwili.
Świetny film lub cytat telewizyjny jest produktem celowego pisania, inspirującej reżyserii, silnej fabuły i kultowych występów. Tak więc, programy telewizyjne takie jak Mad Men, który wyraźnie miał fenomenalną obsadę i załogę, będą produkować potężne momenty i cytaty linii po prostu będąc wysokiej klasy show. Już sam ten fakt, niezależnie od twoich osobistych wspomnień o nim, sprawia, że jego cytowalność nie powinna podlegać dyskusji.