10 najwspanialszych obrazów na świecie
10 najwspanialszych obrazów na
świecie Ciekawe pomysły / Fakty historyczne Przed wynalezieniem języka mówionego, przed umiejętnością zapisywania rzeczy, wydaje się, że nawet zanim sam świat zaczął istnieć, sztuka rysowania miała już swoje najważniejsze miejsce w historii całej ludzkości. Od malowideł jaskiniowych po sztukę cyfrową: cały nasz pobyt na tej planecie jest przesiąknięty nitkami farb, płócien, ołówków i pasteli, rodzajem wiru czasowego, przez który możemy znaleźć się w dowolnym miejscu w każdej sekundzie. Nie bez powodu Jean-Luc Godard powiedział, że "sztuka jest tym, co pozwala ci się odwrócić, zobaczyć Sodomę i Gomorę - i nie umrzeć".Moc obrazów nad umysłem
Oprócz wyjątkowej właściwości sztuki wizualnej, która przenosi widza w czasie, pozwala mu cieszyć się lub zastanawiać nad teraźniejszością i próbować wyobrazić sobie przyszłość, ma ona również uderzającą moc nad ludzkim umysłem. Eksperci z University College London byli w stanie eksperymentalnie udowodnić, że patrzenie na obraz wywołuje podobne reakcje w mózgu, jak patrzenie na ukochaną osobę. Widz jest wtedy podatny na relaks, spokój i satysfakcję, ponieważ dopamina wzrasta w organizmie. Neurobiolog Semir Zeki zidentyfikował nawet 4 artystów, którzy powodują zwiększony przepływ krwi w obszarach mózgu odpowiedzialnych za uczucie miłości. Okazali się nimi Claude Monet, Sandro Botticelli, John Constable i Leonardo da Vinci.Przy tak bogatej historii tej formy sztuki i jej niezaprzeczalnym znaczeniu, nie dziwi, że pojawiło się pytanie, które obrazy są uważane za najlepsze. Amerykańska dziennikarka ARTnews Kelly Devin Thomas postanowiła znaleźć odpowiedź na to pytanie. Przeprowadziła wywiady z wieloma artystami, dyrektorami muzeów, kuratorami i krytykami sztuki, aby opracować jedną formułę "najlepszych z najlepszych". Nie przedstawiono żadnych konkretnych kryteriów. Najważniejsze jest to, co dzieło sztuki oznacza dla ludzi: czy są to uczucia, które wywołuje, czy kunszt jego wykonania. Poniżej przedstawiamy 10 obrazów, które okazały się najczęstszym wyborem wśród profesjonalistów.
1. Malowidła w jaskini Altamira
"Wyobrażam sobie, że obrazy te zostały wykonane ponad 15 000 lat temu przez ludzi leżących na plecach i malujących na suficie w słabym świetle pochodzącym z małego wejścia do jaskini. Obrazy te są swego rodzaju kwintesencją tego, co ci starożytni ludzie faktycznie widzieli. Malowidła naskalne Altmira pozostają rytualne, duchowe, znaczące i magiczne" - Richard Serra, artysta.2.
Francisco de Goya, "Saturn pożerający syna" (1820-1823)
"To niezwykle potężny obraz. Jest ponadczasowy, uniwersalny i ważny. Odzwierciedla nasze ludzkie, społeczne i polityczne niepokoje. Niepokój samego artysty, jego udręka utrwalona w dziele. Kiedy zobaczyłam go po raz pierwszy, byłam tak przytłoczona, że nie mogłam oddychać." - Neshat Shirin, artystka.3.
Ołtarz Matthiasa Grunewalda z Isenheim (1512-1516)
"Nawet w XX wieku wpływ tego ołtarza był znaczący dla sztuki: artyści tacy jak Max Beckmann, Pablo Picasso, Barnett Newman i Jasper Johns. Ale co ważniejsze, oprócz znaczenia, interpretacji i przyczyn wpływu, jaki to dzieło sztuki przetrwało wieki, dla mnie pozostaje ono współczesne, ważne dla dnia dzisiejszego - i to właśnie definiuje obraz jako wielki" - Harry Garrels, główny kurator obrazów i rzeźb w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w San Francisco.4. Kazimierz Malewicz, Czarny kwadrat (1915)
"Malewicz opisał swoją pracę jako 'formę zerową'. Alexandra Shatskikh nazwała je "wizualną manifestacją nowego okresu w światowej kulturze artystycznej". Boris Groys napisał, że praca ta jest "najbardziej radykalnym gestem w kierunku akceptacji całkowitego zniszczenia tradycji". Tak, nie ma tu tłumów w stylu Mony Lisy wskazujących, że znajdujesz się przed arcydziełem, ale "Czarny kwadrat" jest naprawdę obrazem o niewypowiedzianej skali" - Kate Fowle, główna kuratorka Centrum Kultury Współczesnej Garaż w Moskwie.(1866)
"Młoda kobieta w 1866 roku" pokazuje Maneta jako malarza, który rywalizuje z Velázquezem. Zawsze się uśmiecham, gdy ją widzę. Nigdy nie zawodzi swoją nowoczesnością, dowcipem i inteligencją. Zawiera w sobie pewien rodzaj męskiej obecności, nie będąc w rzeczywistości mężczyzną. To tak, jakby zza rogu obrazu wystawał cylinder. Emanuje seksualnością w najbardziej subtelny i wyrafinowany sposób, jaki można sobie wyobrazić" - Gary Tinterow, dyrektor Muzeum Sztuk Pięknych w Houston.6.Ed Reinhardt, Abstract Drawing #3 (1960-1963)
"To, co jest niezwykłe w tym obrazie - podobnie jak w wielu późniejszych pracach Reinhardta - to fakt, że jest on w stanie wydobyć znaczenie swoich własnych cech (kolor, forma, skala) z głębokiej świadomości widza. "To dzieło sztuki, które angażuje myśli innych" - Lawrence Rinder, dyrektor Berkeley Museum of Art i Pacific Film Archive.7. Chen Rong, Dziewięć smoków (z 1244 r.)
"Dziewięć smoków Chen Ronga uosabia humanizm całej klasycznej tradycji chińskiej, jej politykę, filozofię moralną: smok symbolizuje władzę cesarską i porządek w życiu narodu, reprezentują qi, kosmiczną energię, która ożywia naturalny wszechświat w taoizmie. Odwrócony ogon smoka pośród beznamiętnego przepływu natury wyraża na obrazie reprezentacyjne i konceptualne poziomy interakcji yin i yang w formie i bezkształtności, substancji i dynamizmie, cielesności i wieczności" - Alexandra Monroe, główny kurator sztuki azjatyckiej w Muzeum Guggenheima.8. J.M.W. Turner, Dort or Dordrecht: The Dort Packet-Boat From Rotterdam Becalmed (1818)
"Dopiero po obejrzeniu obrazu sto razy i przy różnym oświetleniu można docenić jego niezwykłą reakcję na światło, adaptację, która zachodzi w taki sposób, że wydaje się, jakby obraz oddychał" - Amy Myers, dyrektor Yale Center for British Art.9. Diego Velázquez, The Meninas (1656)
"Osobliwe poczucie, że po prostu nie mogę przestać patrzeć na ten obraz, nigdy mnie nie opuściło. Za każdym razem, gdy go widzę, czuję się tak, jakbym opuścił własną rzeczywistość i wszedł w obrazową przestrzeń stworzoną przez Velázqueza." - Dan Cameron, główny kurator, Orange County Museum of Art.10. Leonardo da Vinci, Mona Lisa (1503-1517)
"Jeśli zdefiniujemy wielkość jako coś, co najbardziej wpłynęło na postrzeganie kultury na całym świecie, jest tylko jedna odpowiedź: Mona Lisa. Przepraszam, że wzdycham, ale to prawda. Leonardo wykorzystał w tym dziele wszystkie swoje umiejętności i całą swoją filozofię sztuki i natury. I jest tego mnóstwo" - Martin Kemp, emerytowany profesor historii sztuki na Uniwersytecie Oksfordzkim.Więc kto jest zwycięzcą?
Jak zdecydować, co zasługuje na miano największego dzieła sztuki? To pytanie, na które prawdopodobnie nigdy nie będziemy w stanie odpowiedzieć. Każdy z nas zna inne historie, każdego dotykają inne bolesne kwestie i ci, którzy przedstawiają je na płótnie. Nie ma konsensusu, ale przynajmniej możemy podjąć wysiłek poznania jak największej liczby naprawdę wielkich mistrzów i ich dzieł.Omów artykuł Powiedz znajomym: Subskrybuj magazyn:
- Czytaj także
- Comments Off on