Ciekawostki

Nie tak jak w Europie? Problemy edukacji ekologicznej w rosyjskich szkołach

Nie tak jak w Europie? Problemy edukacji ekologicznej w rosyjskich szkołach

Ciekawe pomysły /. Niewiarygodne fakty Problemy środowiskowe już dawno osiągnęły skalę globalną, a ich rozwiązanie wpływa na bezpieczeństwo świata i przyszłość ludzkości. Każdy członek społeczeństwa powinien dbać o czystość i zdrowie otaczającego go świata. Ale czasami ludzie nie są nawet świadomi, że ich działania (lub brak działań) szkodzą środowisku, a wszystko to z powodu braku wiedzy w tej dziedzinie.

Postanowiliśmy przeprowadzić analizę porównawczą edukacji ekologicznej w szkołach w Rosji i innych krajach, aby zobaczyć, jakie doświadczenia powinni przyjąć lokalni nauczyciele i rodzice, aby nauczyć swoje dzieci kochać świat zewnętrzny.

Kluczowe wyzwania przyrodnicze XXI wieku

Globalne ocieplenie



Gazy uwalniane do atmosfery w wyniku spalania produktów spalania powodują efekt cieplarniany. Może on pochłaniać duże ilości światła słonecznego, powodując wzrost temperatury. Zjawisko to wywołuje nie tylko działalność człowieka, ale także pożary lasów, z którymi nie poradzono sobie jeszcze skutecznie, jak również wybuchy wulkanów i para wodna z oceanów.

Zubożenie warstwy ozonowej

Ta najcieńsza warstwa atmosfery pełni ważną funkcję: chroni Ziemię przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych. Uwalnianie freonów, także tych w aerozolach, powoduje powstawanie dziur ozonowych. Jeszcze bardziej szkodliwy wpływ na tę część stratosfery mają starty rakiet i satelitów, a także ciągłe loty lotnictwa cywilnego na dużych wysokościach.

Zanieczyszczenie oceanów



Środowiska naukowe od dawna biją na alarm i szukają sposobów na rozwiązanie tego problemu. W ciągu ostatnich dziesięcioleci woda stała się wysypiskiem ogromnych ilości plastiku, odpadów, ścieków, rozlanych ton ropy naftowej i innych chemikaliów. Gatunki roślinności wodnej i organizmów żywych coraz bardziej wymierają.

Malejące zasoby naturalne

Szybkie powstawanie nowych fabryk wymusza wydobycie minerałów na masową skalę.

Degradacja gruntów



Pustynnienie jest spowodowane zaorywaniem ziemi pod uprawę, wylesianiem i wypasem zwierząt gospodarskich, które intensywnie depczą glebę.

Edukacja ekologiczna w szkołach w Finlandii

Jednym ze sposobów na utrzymanie Ziemi w "zdrowiu" jest edukacja, która powinna rozpoczynać się w młodym wieku. Instytucje edukacyjne w niektórych krajach już doszły do tego wniosku i aktywnie promują świadomość ekologiczną wśród swoich uczniów.

W Finlandii, na przykład, wzrasta świadomość nie tylko wśród specjalistów, ale także wśród ogółu społeczeństwa. Istniejąca Mannerheim League for Child Welfare bierze pod uwagę poglądy młodego pokolenia, gdy chodzi o poprawę środowiska. Ich wiedzę wzbogacają rzecznicy praw środowiska, którzy prowadzą badania, akcje, wykłady i dyskusje. Dzieci w wieku przedszkolnym zaczynają rozumieć, jak ważne jest sortowanie odpadów, ostrożne obchodzenie się z rzeczami i ich recykling.

Zajęcia z ochrony przyrody mają formę zabawy: dzieci poznają ciekawe fakty, zjawiska, uświadamiają sobie jak działa świat i kształtują pozytywny stosunek do niego. Istnieją zasoby internetowe, gdzie można uzyskać przydatne wskazówki i materiały.

Fundacja poszerza horyzonty chłopców i dziewcząt oraz organizuje praktyczne zajęcia z zakresu zbierania śmieci, sadzenia drzew i opieki nad ptakami. Te ostatnie, nawiasem mówiąc, są bardzo cenione przez Finów, więc poświęca się im szczególną uwagę.


Szwecja jest najczystszym krajem na świecie

Działające od ponad czterdziestu lat Leśne Szkoły z Mulle są priorytetem w kształtowaniu świadomości ekologicznej uczniów w tym skandynawskim państwie. Ich myślą przewodnią jest emocjonalne uczenie się i tworzenie harmonijnego związku z otoczeniem. Osobista eksploracja procesów zachodzących w przyrodzie i częste pobyty poza miastem mają dobry wpływ na dzieci, w tym na ich zdrowie fizyczne. Metodologia programu obejmuje trzy poziomy kształcenia.

Raz w tygodniu w szkołach w Szwecji odbywają się lekcje na temat recyklingu i sortowania odpadów. Organizowane są również spacery z udziałem dzieci po ścieżkach przyrodniczych w parkach narodowych, a wiele miast i miasteczek w całym kraju posiada specjalne ogrody, w których dzieci mogą sadzić i pielęgnować ziemię i drzewa. Dzieci w wieku szkolnym aktywnie porównują obszar dzikiej przyrody z tym, w co człowiek włożył wysiłek i wyciągają własne wnioski, a starsze pokolenie im w tym pomaga.



Państwo to zobowiązało się do ograniczenia emisji do Morza Bałtyckiego, przejęło wiodącą rolę i zachęca inne kraje do zaangażowania się. W jeziorach, stawach i rzekach łowienie ryb jest zabronione, chyba że wymagane jest zezwolenie. Nowe technologie oczyszczalni ścieków zapewniają mieszkańcom dostęp do świeżej wody o wysokiej jakości.

Dobitnym przykładem skuteczności tego podejścia edukacyjnego jest szwedzka aktywistka Greta Tunberg. Jej zaangażowanie w podnoszenie świadomości na temat globalnych problemów ochrony środowiska sprawiło, że znalazła się na światowej arenie politycznej (Greta jest nawet kandydatką do tegorocznej Nagrody Nobla). Wzywa ona przywódców różnych krajów do zwrócenia uwagi na fatalny stan środowiska i nie pozostaje bez echa.

Rodzina odgrywa ważną rolę w systemie wychowania, wzmacnia umiejętności nabyte poza domem. Dzieci podziwiają dorosłych, którzy są w równym stopniu odpowiedzialni za czystość. Szwecja jest krajem alternatywnej energii, który chce odejść od wykorzystywania zasobów naturalnych. Szwedzi używają biopaliw i importują odpady z innych krajów do recyklingu. Władze ściśle egzekwują środki ochrony środowiska na poziomie legislacyjnym. Mimo że istnieją grzywny i kary, ludzie są świadomi ekologicznie. Współpraca z sąsiednią Finlandią wzmacnia tę kulturę.


Postawy wobec środowiska naturalnego w

RFN Aktywne rozważania nad problematyką ekologiczną w Niemczech rozpoczęły się po latach 80-tych, kiedy to w wyniku serii konferencji przyjęto programy rozwojowe w tej dziedzinie, np: "Środowisko i edukacja", "Powiązanie polityki środowiskowej z edukacją środowiskową" i inne. Uczniowie uczyli się nie tylko o szkodliwej działalności człowieka wobec naszej planety, ale także o tym, jak chronić Ziemię.

Od tego czasu popularne stały się osobne lekcje w placówkach oświatowych oraz całe kursy poświęcone temu zagadnieniu. "Partia Zielonych kształtuje metodykę pracy nauczycieli, na których spoczywa odpowiedzialność za podnoszenie świadomości ekologicznej dzieci.

Uczniowie już od wczesnych klas, podobnie jak w innych krajach rozwiniętych ekologicznie, rozumieją potrzebę segregacji i recyklingu śmieci, znaczenie ochrony dzikich zwierząt i terenu dla ich istnienia i rozmnażania. Nacisk w metodologii edukacji kładzie się na zdolność dzieci do empatii z wszystkimi żywymi istotami i docenienia przyrody.


Poziom świadomości ekologicznej w rosyjskich szkołach

W porównaniu z krajami europejskimi, które odniosły już sukces w tej dziedzinie, Rosja jest dopiero na początku swojej drogi. Trudność polega na tym, że prawie wszystkie programy nauczania nie mają wyodrębnionego obszaru studiów środowiskowych. Konsekwencjami problemów globalnych zajmują się inne dyscypliny: geografia, biologia, fizyka, chemia.

Nauczyciele są w stanie przekazać akceptowalną ilość wiedzy o przyrodzie i jej zasobach, ale nie wiadomo, w jaki sposób dziecko może osobiście przyczynić się do zapobiegania negatywnym zjawiskom. Edukacja przedszkolna i szkolna pozbawia dzieci umiejętności praktycznych, przez co znaczenie tego zagadnienia nie jest w pełni dostrzegane.

Edukacja ekologiczna ma charakter doradczy, więc rzadko kiedy jest traktowana poważnie. Z drugiej strony, nauczyciele nie powinni ponosić wyłącznej odpowiedzialności. Rodzice odgrywają główną rolę w edukacji. Jeśli więc chcesz, by Twoje dziecko było bardziej wrażliwe na otaczający je świat, przyczyń się do tego osobiście.

Po pierwsze, bądź przewodnikiem: w miarę możliwości segreguj odpady, nie używaj toreb wielokrotnego użytku, staraj się kupować żywność nie w plastikowych opakowaniach.

Po drugie, znajdźcie czas na rozmowy o zanieczyszczeniu wody, problemach z glebą, zmniejszeniu liczby zwierząt, włączcie filmy edukacyjne i nie zapomnijcie ich omówić. Rozmawiaj o przykładach obcych krajów i miej gry, które zapewnią dziecku rozrywkę.

Po trzecie, upewnij się, że spacery na świeżym powietrzu są korzystne, kształtują krytyczne myślenie: niech twój syn lub córka spróbuje zwrócić uwagę na wady i chce je poprawić. Na przykład, zwróć uwagę na to, jak nieładnie jest śmiecić w miejscach publicznych, łamać gałęzie drzew lub zrywać kwiaty w parku.



Przyszłość ludzkości zależy od każdego z nas. Im szybciej zrozumiemy znaczenie naszego osobistego udziału, tym szybciej następne pokolenia będą dążyć do stworzenia bardziej zamożnej planety.
Autor: Alexandra Sedova Omów artykuł Powiedz znajomym: Subskrybuj magazyn:
  • Przeczytaj również
  • Komentarze

Zobacz również